Gravidfrågor

När fick du reda på att du var gravid?
I december månad, minns inte exakt när. Allt gick så fort under den perioden så det är en enda stor röra för mig. Tror att jag har det nerskrivet nånstans.

Hur reagerade du/ni när graviditetstestet var positivt?
Jag fick en chock. Vi fick en chock. Är ju ett rätt stort beslut att fatta, om man ska behålla eller inte. Och eftersom vi valde att behålla blir man ju medveten om att hela livet kommer att vändas upp och ner.

Hur långt gången var du när du förstod att du var gravid?
Någonstans mellan vecka 14-16, så ja, jag var väldigt långt gången.

Är du tillsammans med barnets pappa?
Ja, och löjligt kär.


När gjorde ni ultraljud?
RUL gjorde vi den 25 januari 2013 och veckan innan det hade jag varit inne på ultraljud för att se hur långt gången jag var (var då i vecka 19, 18+6).



Tog ni reda på könet?
Ja, det var något vi ville göra. Alla resonerar olika kring att veta könet innan, men vi valde att ta reda på det. Och hade turen att det gick att se väldigt tydligt.

Vad trodde ni att barnet var för kön innan ni tog reda på det?
Eftersom att vi mer eller mindre kastades in i det hela hann vi inte fundera så mycket på vad vi trodde skulle finnas i min mage. Vi hade någon svag känsla av att det var en flicka (eller snarare så ville P väldigt gärna ha en) och det var ju rätt.

Har ni bestämt vad barnet ska heta?
Ja, förnamn, mellannamn och efternamn är klara. Det blir en Tuva-Li!

Är du rädd/orolig för något?
Jag känner mig ovanligt lugn inför det mesta. Nästan så att jag undrar om det är något fel på mig då jag alltid jagar upp mig väldigt mycket över allt. Just nu är väl den största oron jag har att hon ska komma alldeles för tidigt eller inte må bra där inne i magen. Föräldraskapet är jag inte så rädd för, jag tror att jag och Peter kommer att klara det galant.


Har du haft en svår graviditet hittills?
Inte alls! Har alltid skämtat om att jag kommer ha en jobbig graviditet då allt dåligt som kan drabba någon oftast drabbar mig. Trodde jag skulle bli illamående, kräkas en hel del, ha ont, bli groteskt stor, få extrem foglossning och så vidare men nej. Ibland ska väl även jag ha tur, tydligen! Dock börjar jag få problem med revbenen.

Har du mått illa?
Nej! Har känt av svagt illamående någon gång, men inte något märkbart. Inte så där som man hört att vissa gjort! Och jag har inte kräkts en enda gång.

Har du eller har du haft några cravings?
Gurka, körsbärstomater och röda vindruvor (helst doppade i vaniljkesella) är cravings jag haft i olika perioder. Numera är det apelsinjuice + att jag vill ha mycket majs i all sallad jag äter. Och då är jag vanligtvis inte speciellt förtjust i majs.



När kände du första sparkarna?
I vecka 17 tror jag att det var! Var alltså innan jag var medveten om hur långt gången jag var och trodde då alltså inte att det var sparkar. Vilket det senare visade det sig att det var.

Bästa graviditetsminne hittills?
RUL. Då fattade vi liksom att det var på riktigt. Då fick vi "se" henne och allt kändes så mycket mer verkligt.

Hur mycket har du gått upp i vikt?
Vet inte riktigt, då jag inte vägde mig senast hos BM. Och dessutom har jag ingen direkt startvikt eftersom jag vägde in mig för första gången i vecka 20. Men vi beräknade ungefär 7 kilo senast jag vägde mig så skulle nog plussa på några extra kilon på det..


Var eller är du känslig?
Jag är känslig som person. Näst intill överkänslig och det har verkligen blivit 100 gånger värre under graviditeten. Jag har extremt lätt till tårar och blir ledsen och upprörd för väldigt små saker.

Hur många barn vill du/ni ha?
Tidigare har jag sagt att får jag någon gång barn så vill jag bara ha ett. Och den känslan sitter faktiskt fortfarande i. Sen kan jag tänka mig att man kanske vill ha ett till, men som det känns just nu har jag inget emot att vara jag, Peter och Tuvisen.

Har du fått några bristningar?
Olyckligtvis, ja. Lyckligtvis inte på magen! Men mina bröst har drabbats och gjorde det i samband med att jag fick reda på graviditeten så jag hade inte varit speciellt noga med att smörja in mig innan dess..

Är du nervös inför förlossningen?
Inte det minsta faktiskt. Hon måste ju liksom ut och jag kan inte göra så mycket åt saken. Jag förstår ju att det kommer göra ont och vara en ren jävla pina men jag anser inte att det är något att stressa upp sig över NU. Däremot är jag lite nojig inför att eventuellt spricka..

Kommentarer
Postat av: lisawho

ÅåÅåÅh så roligt med barn! Stort grattis :')

2013-04-06 @ 12:43:59
URL: http://glossfashion.com/lisawho/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0